sunnuntai 15. toukokuuta 2016

Viikko 19 – Allergiaa (Hammerbachia kohtaan?)

Maanantaiaamu alkoi päätöksellä, että lähden kotiin. Ei ole mitään järkeä olla täällä. Työpäivä jatkui samoilla fiiliksillä. Olin varma, että työn teko helpottaa oloani, mutta ei se tuonut kovin paljoa helpotusta. Yllättävän paljon ärsytti vielä työpäivän jälkeenkin. Jos ystäväni ei tulisi tänne 2,5 viikon päästä, olisin jo pakannut laukun ja varannut lennon kotiin. Kuluneet neljä päivää ukkoni kanssa olivat selkeästi olleet liian mukavat.

Tiistaina kyti vielä samat fiilikset. Sain ajatuksen, jos lähtisin käymään kotona ja lähdin asiaa selvittämään koulusta, että olisiko se ylipäätään mahdollista. Nämä kun TESsinsä mukaan mulle myöntävät 2 lomapäivää/kk, niin mieluiten sitten kanssa käytän ne reissaamiseen, kuin huoneessani yksin istumiseen. Olen tehnyt myös työpäivien päätteeksi extratunteja, kun näillä on ollut kiirusta, niin niistä kertyviä plussia sitten käyttelen pois. Koulu näytti vihreää valoa, vaikka olin itsekin siinä käsityksessä, että Suomeen vaihdon aikana ei saisi mennä, koska vaihto keskeytyy. Toisaalta miten se eroaisi siitä, jos lähtisin vaikka Itävaltaan viettämään vapaapäiviäni? Ei mitenkään.

Kun ideastani töissä kerroin, niin heillä tuli ensimmäisenä huoli, että palaanko takaisin ollenkaan. Sanoin palaavani eikä minua kyllä houkuttaisi maksaa Erasmus-tukea takaisin keskeyttämisen takia. Tämän viikon aikana on tullut muutenkin paljon pohdittua täällä oloa. Ystäväni oli suomenvierailusta myös huolissaan, että onko minusta enää palaamaan takaisin. Pohdin sitä myös itsekin. Toisaalta kotona odottavat rakkaat ihmiset, mutta siellä odottaa myös tylsä arki. Täällä Saksassa olohan on kuitenkin ollut minulle suorastaan lomaa. Esim. en ole 1,5 kuukauteen tehnyt itse ruokaa. Olen saanut mennä valmiiseen pöytään syömään. Ei tämä silti lomalta ole tuntunut, kun henkisesti aika raskas reissu on ollut.

Suomen vierailu on tuottanut minulle myös ajatuksen tasolla niin paljon iloa ja auttaa minua jaksamaan. Kun palaan tänne takaisin, niin minulla on enää 3 viikkoa töitä(/lomaa) täällä jäljellä ja sitten lopullinen paluu Suomeen ja arkeen. Saan vielä kaksi ystävääni viimeiselle viikolle tänne mukaan ja lähdemme samalla paluulennolla Suomeen. Odotan jo sitäkin kovasti. Jälleen ystävien tuki saa minut hiljaiseksi. Tunnen kyllä nöyrää kiitosta kaikkia niitä kohtaan, jotka ovat minua tsempanneet ja osa jopa tulee tänne asti tsemppaamaan.

Tällä viikolla olen työskennellyt salissa eikä ole tapahtunut mitään kovin ihmeellistä. 60 hengen konferenssiporukka oli ns. täyshoidolla, eli söivät aamiaisen, lounaan ja päivällisen. Yhtenä aamuna oli lisäksi 40 hengen aasialaisporukka. Aamupalalla syöjien määrä on vaihdellut 60 - 200 henkilön välillä ja illallisella on ollut 20 - 100 henkilöä. Loppuviikkoa kohden majoittujia ja siten myös syöjiä on enemmän. Seuraavat kaksi viikkoakin työskentelen salissa. Täällä alkaa nyt joku kevätlomakausi tms. Seuraavat kaksi viikkoa ovat ilmeisesti ruuhkaiset. Sali rupeaman jälkeen menen sitten ilmeisesti keittiöön.

Poijjilla porisi keittiössä saksanhirven pää. 


Tiistai- iltana minulla alkoi yllättävä silmien kutina, joka jatkui monta päivää. Ilmeisesti jokin allergia puhkesi. Puolalainen työkaveri vitsailikin, että minulla on Hammersbach-allergia eli allergia tätä paikkaa kohtaan. Toiselta työkaveriltani sain ensiapuna allergialääkkeitä ja hain sitten myöhemmin itse Garmischista omat lääkkeet. En kyllä tiedä yhtään mikä tämän allergian aiheutti, mutta onpahan taas uusi jännä kokemus koettu. Allergioita kun minulla Suomessa ei ole ollut, mutta allergiat ilmeisesti puhkeilee miten sattuu. Se on kun sitä ikää alkaa tulla, niin sairastelut alkaa. Lääkkeet tosin eivät ole auttaneet vaan silmät punaisena mennään. Jatkuvasti joku työkaveri kyselee olenko itkenyt…en tiedä pitääkö tässä raahautua lääkäriin jos ei helpota.


Alkuviikon lähtöfiiliksistä ei ole paljon mieliala muuttunut viikon aikana. Sitä kun 24/7 kohtaa tilanteita ettei ymmärrä eikä osaa sanoa mitään takaisin, niin alkaa tuntemaan olonsa melko paskaksi. Sitten kun sen tilanteen kanssa on vielä täysin yksin 24/7. Tällä viikolla se paskuus on jotenkin korostunut. Jakso Housekeeppingissä ei tehnyt hyvää, koska siellä olin oikeastaan vain hiljaa. Tuntuu että olen menettänyt lannistumisen myötä koko saksan puhekyvyn ja kun on 1,5kk tuntenut olonsa paskaksi, niin ei meinaa jaksaa enää edes yrittää. Nyt on vasta puoliväli. Pitäisi sama rupeama vielä jaksaa olla ja yrittää. Voimat alkavat vaan olla sen verran loppu, että laitoin jo verkot vesille jos sattuisi löytymään toinen harjoittelupaikka kesäkuuksi, jossa selviäisin enemmän englannilla. En usko sitä löytäväni kahdessa viikossa, mutta yritänpä edes. En kyllä edes tiedä miten käytännössä harjoittelupaikan vaihto onnistuisi, mutta selvittelee sitä sitten myöhemmin. Tällä hetkellä tämä on kyllä sellainen kivireki vedettävänä, että saa nähdä saanko tätä vedettyä maaliin asti.

Sateenkaari.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti