maanantai 23. toukokuuta 2016

Viikko 20 – Uusia seikkailuja

Tämäkin viikko vierähtää salin ihmeellisessä maailmassa. Ahdistus alkaa hieman helpottaa mitä lähemmäs vapaapäivää tullaan. Tällä viikolla vapaapäiviä on jopa 1. Piti hieman venkslata, jotta saan ensi viikon vapaat sovittua, kun ystäväni tulee käymään. Asiakkaita aamupalalla ja illallisella on ollut 70 – 250 väliltä. Kovaa pakertamista tämä on. Varsinkin kun porukka sairastelee, niin joutuu sitten vähä jopa tosissaan jo tekemään töitä. Mitään kovin kummallisia tapahtumia ei ole ollut. Hilpeyttä on herättänyt eläkeläisryhmä, joka käy syömässä aamupalan ja illallisen. Olen päässyt pariin kattaukseen heidän kanssaan. Kovia ovat eläkeläiset höpöttämään. Yhdellekin mummolle olin edellisenä iltana sanonut, että en puhu kovin hyvää saksaa, niin hän tuli kuitenkin vielä minulta seuraavana aamuna kysymään, että mikä tuo seinässä oleva pömpeli on missä valot vilkkuu. Se oli wifin hotspotti ja siinäpä sitten muutaman sekunnin mietin mitä tuolle mummolle osaisin siitä saksaksi kertoa. No enpä osannut kovin paljoa kertoa.

Minulla ei ole korttia, jolla työaika leimataan. Ilmeisesti ei siksi, koska olen täällä vain 3kk ja vaihtelen töitä eri paikkojen välillä. Kysyin viime viikolla sitten henkilöstöpäälliköltä ekstratunneista joita olen tehnyt ja hän pyysi minua pitämään jatkossa kirjaa työajoista ja ilmoittamaan ne sitten hänelle. Työtuntien kirjanpitoon syvennyttyäni huomasin, että olen ainut harjoittelija, joka tekee 9h päivää, kun muut tekevät perus 8h päivää. Minulla on kuva kaikista työvuorolistoista ja parissa ensimmäisessä listassa oli vuorot kuten muillakin, mutta sitten alkoi lipsumaan pidempää päivää. Syy ei ole vielä tiedossa. Työkaverille kun asiasta avauduin, niin hän sanoi, että minulla on eri soppari kuin muilla harjoittelijoilla. Muut harjoittelijat käyvät samalla koulua. Minun harjoittelusopparissa on kuitenkin merkintä, että 40h/vko. Toisaalta sama se minulle on, kun ei minulla täälä mitään elämää töiden lisäksi ole. Pidän vain huolen, että saan ylitöistä rahan tai vapaata. Tällä viikolla ylityötunteja paukahti kahdeksan.

Tällä viikolla pääsin myös tutustumaan Saksan terveydenhuollon saloihin. Viime viikolla ostamani allergialääkkeet (maksoivat 20€!) eivät toimineet silmäongelmiini, joten kyseessä taitaa olla tulehdus. Parin työkaverin kanssa pohdittiin mahdollisia lääkärivaihtoehtoja. Vaihtoehtoina oli joko normaali kaiken vaivan lääkäri tai sitten erikoislääkäri. Natsiesimies sanoi, että ehdottomasti silmälääkärille, koska kaiken vaivan lääkäri kuulemma vain tuijottelisi minua silmiin ja sanoisi, että onpa nätit silmät ja laittaisi minut terveen papereilla ulos. Homma toimisi siellä ilmeisesti kuin meillä terveyskeskuksessa. Menin sitten vaivoineni henkilöstöpäällikön luo joka varasi minulle samalle päivälle ajan Garmisch-Partenkircheniin silmälääkärille.

Puksuttelin Zugspitzebahnilla Garmischiin ja yhden rohkaisuoluen jälkeen menin lääkäriin. Vastaanotossa nuori nainen pyydettäessä puhui minulle englantia. Hetken odottelun jälkeen hoitaja haki minut ja teki jonkun esitarkastuksen. Hän kohteliaasti kysyi, että kummalla kielellä haluan jutella. Juttelimme sitten englanniksi. Itse lääkäri (jälkeenpäin kuulin, että venäläinen) sitten ei paljon kysellyt, vaan puhui minulle kaiken saksaksi…kuitenkin hitaasti ja melko ymmärrettävästi. Diagnoosi oli sidekalvontulehdus ja reseptin sain antibioottia sisältäviin silmätippoihin. Ei muuta kun apteekkiin hakemaan lääke ja takaisin junalla Grainauhin ja töihin.

Henkilöstöpäällikkö soitellessaan kyseli ennakkoon hintaa lääkärikäynnille, niin arvio oli n. 150€. Vilautin eurooppalaisen sairaanhoitokorttia ja lääkärikäynti maksoi lopulta n. 85€. Apteekissa korttia unohdin näyttää, mutta reseptilääke maksoi n.15€. Sain nopeaa ja pätevää hoitoa, mutta 100€ siinä köyhtyi. Mutta niissä hinnoissa erikoislääkärikäynti Suomessakin kai olisi. Vakuutusyhtiöön väsäsin vahinkoilmoituksen jos sieltä muutaman euron saisi takaisin. Onneksi nämä täällä töissä maksaa sen verran ok ”palkkaa”, että ei talous tuosta konkurssiin mennyt. Silmätkin voi jo huomattavasti paremmin. Taas yhtä seikkailua rikkaampana eteenpäin.

Rohkaisuolut Garmischissa.



MM-jääkiekkoa täällä olen yrittänyt kovasti seurata. Yksi saksan tv-kanava näyttää aina yhden pelin, esim. A- ja B-lohkosta vain toisen. Olen sitten katsonut Suomen pelejä tv:stä tai streamilla. Olen joutunut streamia pyörittää keittiössäkin ja töiden lomassa aina käynyt katsomassa mikä tilanne. Saksalaiset eivät juuri näistä jääkiekon MM-kisoista piittaa. Odottavat enemmän jalkapallon EM vai MM-kisoja, jotka alkavat ensi kuussa. Kohteliaasti ovat kuitenkin jännänneet minun kanssa Suomen pelejä ja hurranneet mukana Suomen maaleille. Finaalipelien tullessa on ikävästi töitä. Toivon, että natsiesimies ei torppaa minun streamin katsomista töissä. Puhelimia ei työaikana saisi käyttää. 
(Torppasihan se natsiesimies puhelimen käytön…mutta heti kun hän lähti töistä, niin laitoin pelin pyörimään. En silti peliä juurikaan kerinnyt katsoa. Mielipahan häviöstä sai kyllä katsomattakin. Juopastiin sitten illan päätteeksi parin työkaverin kanssa alkomahoolia.)


Jääkiekkoa hotellin aulassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti